Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Sparbankens styrning

Vår bolagsstyrning syftar till en sund och effektiv företagskultur som främjar bankens kärnvärden – Närmare – Tryggare - Ansvarsfull. Styrningen bygger på att våra medarbetare är väl förtrogna med och tillsammans arbetar mot gemensamma mål.

God bolagsstyrning, riskhantering och internkontroll är centrala delar i en framgångsrik bankverksamhet och ger förutsättningar för att upprätthålla förtroendet bland kunder, huvudmän, medarbetare, myndigheter och andra intressenter.
I Sparbanken Nord definieras bolagsstyrning som förhållandet mellan huvudmän, bankledning, medarbetare och övriga intressenter. I en vidare bemärkelse ingår också:

  • hur vision, syfte och strategi utformas och kommuniceras,
  • hur värderingar efterlevs,
  • hur mål sätts och följs upp,
  • hur ersättningssystem utformas,
  • hur risker hanteras,
  • hur framtida ledare uppmuntras och fostras,
  • hur en företagskultur, som stödjer att kundernas intressen främjas,
  • hur banken och medarbetarna kan bidra till en positiv samhällsutveckling inom regionen,
  • hur transparens främjas,
  • samt hur verksamheten drivs på ett långsiktigt, hållbart sätt.

    Illustrationen nedan visar den formella strukturen för Sparbanken Nords bolagsstyrning.

Bild på företagsstrukturen

Stäng Skriv ut