Hoppa till huvudinnehåll

Skydda företaget mot andras konkurser

Konkurser påverkar många branscher och kan få stora följder även för företag som själva står stabilt. Om en kund, leverantör eller samarbetspartner får betalningsproblem kan det snabbt smitta av sig och skapa oväntade utmaningar. Vår företagsekonom berättar vad du kan göra för att minska riskerna.

Kvinnlig ingenjör ler mot kameran, ståendes framför maskiner i en fabrik

När fler företag får svårt att betala

Perioder med ökad osäkerhet i ekonomin leder ofta till att fler företag får svårt att klara sina betalningar. När en konkurs inträffar drabbar det ägare och anställda, men det kan också slå hårt mot andra företag som egentligen har en god ekonomi.

– En konkurs hos någon annan kan bli en dyr överraskning. Därför är det klokt att ha koll på den ekonomiska statusen hos dem du gör affärer med, säger Jörgen Kennemar, företagsekonom på Swedbank.

Han uppmanar dig som företagare att arbeta proaktivt och sprida riskerna.

— Det finns flera åtgärder som minskar risken att överraskas av andras betalningsproblem. Se dem gärna som en verktygslåda, ju fler av dem du använder, desto bättre skydd får du, säger han.

Jörgens 6 tips

  1. Ta kreditupplysningar på kunder och leverantörer

    Gör det regelbundet, så att du kan följa bolagens ekonomiska status. Men kom ihåg att en kreditupplysning är en ögonblicksbild, ofta baserad på bokslutsinformation från senaste verksamhetsåret. Värdet av kreditupplysningar kan vara begränsat.

  2. Se över avtals- och betalningsvillkoren för dina kunder

    Kanske är det läge att begära hela eller delar av betalningen i förskott eller i fler, mindre delbetalningar med kortare förfallodatum?

  3. Diversifiera – gör dig inte beroende av enstaka kunder eller leverantörer

    Minska din sårbarhet genom att diversifiera din kundbas och dina leverantörskedjor. Försäkra dig om att du kan få tag på kritiska insatsvaror från fler håll än ett.

  4. Jobba på relationerna

    Värna dina relationer och se till att ha regelbundna samtal med dina kunder och leverantörer, så att du tidigt kan agera om de får ekonomiska problem.

  5. Undersök vad en kreditförsäkring kan erbjuda dig

    Är det värt pengarna? Läs det finstilta.

  6. Stresstesta ditt företag och fyll på bufferten

    Håll koll på likviditeten och stresstesta ditt företag regelbundet. Hur robust är företaget vid oväntade händelser? Vad händer om din största kund ställer in betalningarna? Bygg upp ekonomiska reserver när du kan.

Jörgen Kennemar
Jörgen Kennemar
Företagarekonom

Få kontroll över företagets likvida medel

Effektiv likviditetsplanering kan på ett avgörande sätt bidra till ditt företags lönsamhet och vi har flera verktyg för olika behov.

Andra läser också

Att ta betalt som företag – såhär kan du tänka

Står du inför valet av betaltjänst är en bra början är att utgå från den dagliga verksamheten och de behov du har. Vi har samlat några av dem.

Så gör du när kunden inte betalar

Händer det att dina kunder inte betalar? Uteblivna betalningar kan få jobbiga konsekvenser, så se till att ha en plan i skrivbordslådan om det händer. Här får du hjälp på vägen.