Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S
MobiltBankID

Mobilt BankID

MobiltBankID

Betala räkningar, swisha, deklarera och vabba direkt via Mobilt BankID. Med Mobilt BankID kan du logga in i vår app och internetbank samt identifiera dig när du är i kontakt med banken, myndigheter och företag.

1. Ladda ner appen

Ladda ner
Ladda ner BankID säkerhetsapp för iPhone/iPad (AppStore), Android (Google Play) eller Windows Phone (Windows Store).

2. Beställ Mobilt BankID

Öppna app

Beställ direkt i appen, internetbanken eller på ett bankkontor.

3. Skapa säkerhetskod

Logga in

Säkerhetskoden använder du i appen och internetbanken, med Swish och många andra tjänster hos myndigheter och företag.

Stäng
 

Fördelar med Mobilt BankID

Med Mobilt BankID får du tillgång till alla tjänster i appen och Internetbanken, enkelt och säkert. Legitimera dig med Mobilt BankID när du ringer kundcenter eller godkänn Swish- betalningar. Mobilt BankID fungerar dessutom som din digitala namnteckning hos Skatteverket, Försäkringskassan och många andra myndigheter och företag.

Men framförallt gör Mobilt BankID det mycket lättare att ha banken i fickan.

Bläddra vidare och läs om alla fördelar!

Mobilt BankID är det enda du behöver

Mobilt BankID är det enda du behöver för att använda våra digitala tjänster. Logga in och sköt alla dina ärenden, som att göra överföringar, betala räkningar, och godkänna direktbetalningar.

Du som är under 18 år kan också använda Mobilt BankID. Kom in till oss på banken, så hjälper vi dig. Det räcker med att en förmyndare har med sig fullmakt.

Smidigare än dosan

Logga in med det Mobilt BankID som du vill aktivera i appen eller Internetbanken. Aktivera med hjälp av kodkortet och sen kan du även lägga till nya betalnings- och överföringsmottagare, tryggt och utan krångel.

Läs mer om hur du gör längre ner på sidan.

Godkänn Swish-betalningar

Swish är en mobil betaltjänst mellan privatpersoner, där du enkelt skickar och tar emot pengar med mobilnumret. När du och mottagaren har aktiverat Swish, kan ni göra betalningar på några sekunder. Du använder Mobilt BankID för att godkänna dina Swish-betalningar.

Swish är ett samarbete mellan Swedbank och sparbankerna, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB och Skandia.

Identifiera dig hos myndigheter och företag

Deklarera hos Skatteverket, vabba i mobilen hos Försäkringskassan, få koll på pensionen på Min Pension eller logga in på CSN. Mobilt BankID är ett sätt att identifiera dig och sköta dina ärenden hos olika myndigheter och företag. Det är din digitala namnteckning helt enkelt!

Stöd för flera användare

Mobilt BankID för IOS har stöd för flera användare på samma iPad eller iPhone. Appen behöver uppdateras till version 7.0.0 eller senare för att fleranvändarstödet ska fungera.

Så här använder du appen

Mobilt BankID ger dig tillgång till en rad användbara funktioner och tjänster både inom och utanför banken. Lär dig mer om hur du kan använda appen nedan.

  • Använd i mobil- och internetbanken samt Kundcenter

  • Beställ kodkort och aktivera Mobilt BankID

  • Använd Mobilt BankID tillsammans med Swish

  • Identifiera dig hos myndigheter och företag

De vanligaste frågorna

  1. 1

    Är det tryggt att använda mobiltelefonen eller surfplatta för identifiering?

    Ja, Mobilt BankID är en säker ID-metod. Vi har också som säkerhetspolicy att ha extra höga säkerhetskrav vid registrering av nya överförings- eller betalningsmottagare. Därför krävs det att du aktiverar Mobilt BankID för utökad användning med hjälp av en engångskod för att kunna göra detta.*

  2. 2

    Kan jag deklarera med Mobilt BankID?

    Du kan använda Mobilt BankID i Skatteverkets internettjänst för att ändra, komplettera och godkänna deklarationen på samma sätt som med BankID på fil eller BankID på kort. Skatteverket har även tagit fram en app för iPhone/Android där du kan använda Mobilt BankID för att se och godkänna din deklaration. Det går även bra att komplettera med avdrag för resor till och från arbetet i appen.

  3. 3

    Vad är ett kodkort till Mobilt BankID?

    Kodkort till Mobilt BankID använder du för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning. Med ett Mobilt BankID som är aktiverat för utökad användning får du tillgång till samtliga tjänster i internetbanken och appen, bland annat möjligheten att lägga till nya mottagare för betalningar och överföringar.

  4. 4

    Hur beställer jag ett kodkort?

    Logga in i internetbanken och gå till sidan Kodkort till Mobilt BankID som du finner under menyvalet Tillval och tryck på Beställ. Du kan även beställa ett kodkort i mobilbanken under Inställningar/Hantera tjänster/Hantera Mobilt BankID/Hantera kodkort. När du beställer ett Mobilt BankID för första gången får du ett kodkort hemskickat automatiskt om du har en Svensk folkbokföringsadress. Kodkort till Mobilt BankID går även att beställa via ett bankkontor.

  5. 5

    Hur gör jag för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning?

    Du aktiverar Mobilt BankID för utökad användning med hjälp av engångskoderna på ditt kodkort. Logga in i internetbanken med Mobilt BankID och gå till sidan BankID som du finner under menyvalet Tillval och följ instruktionerna. För att aktivera i appen loggar du in med Mobilt BankID och gå till Inställningar – Hantera tjänster och följer instruktionerna för att aktivera. I iPad-appen aktiverar du på startsidan under Hantera tjänster.

  6. 6

    Kan jag ha flera Mobilt BankID?

    Du kan ha upp till tre stycken Mobilt BankID t.ex. i mobiltelefonen på jobbet, i privata mobiltelefonen och i surfplattan.

Behöver du hjälp att komma igång?
Ring oss på 0771-97 75 12

Vi hjälper dig att komma igång med Mobilt BankID.

För teknisk hjälp, ring BankID support på 010-49 49 188. Spärrning av Mobilt BankID gör du själv i internetbanken, eller via Digital Support 0771-97 75 12. Du kan också komma in på ett bankkontor.

Stäng Skriv ut