Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
App, internetbank och BankID
Händelser i livet
Vårt samhällsengagemang

Beställa nytt bankkort eller kreditkort

Att betala med kort är enkelt och säkert. Läs mer om hur du beställer ett helt nytt bankkort eller ansöker om kreditkort, om du inte har något sedan tidigare.

Man med blå jeansskjorta sitter i en grå soffa och håller i en mobiltelefon

Beställ ett helt nytt kort som kund hos oss

Kreditkort – ansök i internetbanken

Logga in i internetbanken och följ anvisningarna som hur du ansöker om ett kreditkort*.

Kreditkort – ansök i vår app

  1. Logga in i appen
  2. Välj Kort i menyn
  3. Ansök om ett betal- och kreditkort*

Bankkort – beställ i internetbanken eller appen

  1. Logga in i internetbanken
  2. Klicka på Beställ Bankkort
  3. Välj vilket konto kortet ska kopplas till
  4. Skriv under dokumenten och signera med BankID
  5. Välj en PIN-kod

Bankkort för barn och unga under 18 år – beställ i internetbanken

Bankkort Mastercard ung är vårt kort för barn och unga under 18 år. När ditt barn blivit kund hos oss så kan du som förälder beställa kortet från att barnet är 7 år.  Med kortet går det att handla på nätet och ta ut pengar i uttagsautomat upp till 3 000 kronor under en 7-dagarsperiod. 

*Entercard Group AB är kreditgivare av betal- och kreditkorten. Swedbank och sparbankerna samarbetar med Entercard Group AB och är kreditförmedlare avseende betal- och kreditkorten.

Beställ ersättningskort vid trasigt eller borttappat kort

Trasigt eller borttappat kort? Beställ ett ersättningskort

Har du haft ett betal- och kreditkort eller bankkort tidigare, men har blivit av med det? Eller har det gått sönder? Då kan du enkelt beställa ett nytt. Läs mer om hur du beställer ersättningskort för kreditkort hos Entercard och för bankkort i appen och internetbanken.

Kort som snart går ut? Du får automatiskt ett nytt hemsänt

Om ditt kort är på väg att gå ut får du automatiskt ett ersättningskort sänt till din bokföringsadress, förutsatt att du följt kortvillkoren. När du använt kortet första gången, och transaktionen debiterats på kontot, spärrar vi det ersatta kortet vilket slår igenom direkt.

Frågor om kort?

Har du frågor kring hur du beställer ett nytt kort? Eller vill beställa ett nytt, ändra PIN-kod eller liknande men har inte internetbanken eller vår app? Då är du välkommen att ringa Digitala kontoret eller besöka ett bankkontor.

Tips om du beställt ett nytt bankkort

Följ din kortbeställning

När du har beställt ett bankkort kan du följa din beställning i appen eller internetbanken.

Aktivera ditt kort

Kom ihåg att du måste aktivera ditt nya bankkort efter att du fått hem det.
Aktivera ditt nya kort

Använd ditt nya kort direkt i Apple Pay eller Samsung Pay

När du beställt ett bankkort kan du ansluta det till Apple Pay eller Samsung Pay direkt efter att det beställts.
Så här ansluter du ditt kort till Apple Pay
Så här ansluter du ditt kort till Samsung Pay

Glömt din PIN-kod?

Om du har glömt PIN-koden till ditt bankkort så hittar du information om den i internetbanken eller din app. Följ stegen nedan.

Info om PIN-kod i appen

  1. Gå till Kort i menyn
  2. Välj bankkortet du vill se koden till
  3. Klicka på Visa PIN-kod
  4. Klart!

Info om PIN-kod i internetbanken

  1. Gå till Konton och kort i menyn
  2. Klicka på Översikt
  3. Välj bankkortet du vill se koden till
  4. Klicka på Visa PIN-kod
  5. Klart!

Nytt kort - frågor och svar

Mer information

Osäker på vilken typ av kort du har?

Om du är osäker på om du har ett kreditkort eller bankkort kan du se sammanställningen av våra kort inom Mastercard.

Frågor om kort?

Har du frågor kring hur du beställer ett nytt kort? Eller vill beställa ett nytt kort, ändra pinkod eller liknande men har inte internetbanken eller app? Då är du välkommen att ringa Digitala kontoret eller besöka ett bankkontor.