Hoppa till huvudinnehåll

Anmäl bedrägeri

  • Har du blivit utsatt för bedrägeri och vill spärra kort, Mobilt BankID eller säkerhetsdosa?
  • Har du förlorat mobilen eller säkerhetsdosan?
  • Har någon kommit över dina koder?
Kvinna sitter ute med en kaffe latte vid ett bord och jobbar på sin laptop

Kund - Ring och anmäl bedrägeri

Tror du att du blivit utsatt för bedrägeri och vill anmäla det. Det kan röra sig om en transaktion du inte känner igen eller ett kortköp du inte gjort. Ring oss så hjälper vi dig. Tänk på att du själv kan reklamera ett obehörigt uttag i internetbanken/Kort.

Vid pågående bedrägeri

Vad händer när du anmält bedrägeriet till oss?

  1. Kontroll och spärr av tjänster

    Vi kontrollerar och spärrar berörda konton och tjänster när vi bedömer att det är en lämplig åtgärd. Det är viktigt att du som kund går igenom vad som hänt med banken, och vilka konton och tjänster du har tillgång till.

  2. Incidentrapport

    En incidentrapport upprättas.

  3. Kortreklamation - reklamation av obehöriga korttransaktioner

    Om det skett obehöriga korttransaktioner så kan du, som kund, göra en, kortreklamation online eller göra en reklamation på 0771-23 00 23 . Du får alltid skriftlig återkoppling från oss.

Report fraud

If you have been victim of fraud, it is important that you act fast. Report the fraud as soon as you discover it. You report it to us if you are a customer at Sparbanken Nord and to your own bank if you are not our customer.

Tips om hur du kan skydda dig mot bedrägerier

Skydda dig mot bedragare

För att undvika bedrägerier är det viktigt att aldrig lämna ut kortnummer, koder eller liknande. Läs mer om vanliga bedrägerier och vad du kan göra för att skydda dig mot dem.