Meny
Våra tjänster

Anmäl bedrägeri

Om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri ska du kontakta oss direkt. Om du inte är kund hos oss, anmäl bedrägeriet hos din bank.

Kvinna sitter ute med en kaffe latte vid ett bord och jobbar på sin laptop

Så anmäler du bedrägeri

  1. Ring oss

    Misstänker du att du blivit utsatt för bedrägeri och vill spärra kort, Mobilt BankID eller andra tjänster. Har du upptäckt misstänkta transaktioner på ditt konto? 

    Alla dagar klockan 7-20: Ring 0771-23 00 23

    Val i talsvaret

    Välj Rådgivning, lån och service ─ Privat/Företag ─ Övriga ärenden ─ Andra frågor.

    Öppet mån-fre 8-18, sön 16-20

    Övrig tid: Andra tider än klockan 7-20: Ring 08-411 10 11 - välj 1 (Spärrservice)

    Öppet dygnet runt, alla dagar.

    Tänk på att identifiera dig när du ringer in. Om du inte kan identifiera dig digitalt, kom in på bankkontoret så hjälper vi dig.

    Är du utsatt för bedrägeri just nu?

    Har du använt Mobilt BankID eller säkerhetsdosa på annans uppmaning? Har du lämnat ut dina koder från säkerhetsdosan?

    Pågående bedrägeri: Ring 08-411 10 11 - välj 2

    Öppet dygnet runt, alla dagar.

    Använt företagsdator- eller mobil?

    Tänk då även på att meddela din arbetsgivare så att denne kan genomföra lämpliga åtgärder.

  2. Gör polisanmälan

    Om du blivit utsatt för bedrägeri så ska du alltid göra en polisanmälan på polisen.se eller på 114 14. Notera diarienumret från polisen. Det behövs när du reklamerar.

    Det är alltid polisen som utreder brott. Vi bistår polisen i dessa utredningar.

  3. Reklamera obehöriga kort- och betaltransaktioner

    Om du fått obehöriga transaktioner på ditt konto behöver du reklamera för att få pengarna tillbaka. 

    Logga in och reklamera en korttransaktion

    Andra obehöriga betaltransaktioner – så reklamerar du

Report fraud

Report the fraud as soon as you discover it. Report it to us if you are a customer at Sparbanken Nord, otherwise to your own bank. Please note. Always file a police report at polisen.se or at 114 14.

Choose Advice, loans and service ─ Private/Corporate ─ Other errands ─ Other questions.

Open 7 am to 8 pm, all days except public holidays.

If other hours:

Open all days, all hours.

Couple in front of a camper van

Rapportera fejk-sms till 7726

Visste du att du kan rapportera fejk-sms? Du gör det genom att vidarebefordra dem till 7726 - ett gemensamt nummer för alla svenska telekomoperatörer. Hjälp dem stoppa bedragarna och att sms:et inte sänds till fler personer. Så gör du för att vidarebefordra:

  1. Håll fingret på sms:ets textruta och tryck långsamt.
  2. I pop-up:en som dyker upp - klicka på "Mer".
  3. Klicka på pilen längst ner till höger.
  4. Skriv 7726 i fältet "Till".
  5. Tryck på pilen till höger för att vidarebefordra fejk-sms:et.

Inte nöjd?

För oss är det viktigt att du som kund är nöjd med vår service, hur vi bemöter dig, våra produkter och tjänster. Är du missnöjd med något vill vi gärna få din feedback och titta på det hela. Läs mer om hur du inkommer med klagomål, överklagar beslut och så vidare.

Besök något av våra bankkontor

Tips om hur du kan skydda dig mot bedrägerier

Skydda dig mot bedragare

För att undvika bedrägerier är det viktigt att aldrig lämna ut kortnummer, koder eller liknande. Läs mer om vanliga bedrägerier och hur du kan skydda dig mot dem.