Hoppa till textinnehållet

Det här ingår för 0 kr/mån

  • Ungdomskonto (barnets bankkonto)
  • Appen
  • Internetbanken för unga
  • Mobilt SäkerhetsID
  • Mobilt BankID
  • Swish
  • Bankkort Mastercard ung
  • Kundcenter självbetjäning
  • Kort på kort - designa ditt eget kort
  • Näthjälpen för barn och unga
  • Ladda och köp - ladda kontantkort direkt i appen

Så skaffar du banktjänster till ditt barn

1. Gör ditt barn till bankkund

Om du är kund i banken kan du enkelt göra ditt barn till bankkund via internetbanken. Då kan du samtidigt öppna ett eller flera konton i barnets namn.
Skrattande barn leker ute i trädgården med en vattenspridare en solig sommardag

2. Ladda ner

Be ditt barn ladda ner apparna:
  • BankID säkerhetsapp
  • Swish
  • Sparbanken Privat

 

4. Skaffa bankkort Mastercard ung

För att skaffa ett bankkort till ditt barn behöver du ringa eller besöka oss. När du ringer behöver du en muntlig fullmakt från den andre vårdnadshavare. 

Bankkort Mastercard Ung

* För att kontakta oss via telefon behöver du vara ansluten. Anslut dig för att ringa.

Så fungerar tjänster för barn och unga

Appen

Med Appen kan ditt barn skaka fram sitt saldo på kontot samt föra över pengar mellan konton och börja spara till sin dröm!

Betala med kort eller swish

Med ett eget konto, bankkort och swish kan barnet betala sina inköp själv. 

Logga in säkert - Mobilt SäkerhetsID och Mobilt BankID

Mobilt SäkerhetsID är en ID-metod som Sparbanken Nord har för barn när de ska logga in i Sparbanken Privat-appen, internetbank och swisha. Barnet använder BankID säkerhetsapp (samma app som vuxna har) men den kommer bara fungera vid inlogg till Sparbanken Nord.

Med ett Mobilt BankID kan barnet också logga in på externa plattformar som till exempel 1177. Barn som har ett Mobilt SäkerhetsID kan uppgradera det till ett Mobilt BankID tillsammans med en förälder i Sparbanken Privat-appen. Det kan också beställas genom att ni tillsammans besöker ett bankkontor.
Så beställer du BankID till barn 

Behöver jag fullmakt?

Om ni är två föräldrar behöver båda godkänna att barnet får banktjänster. Det är enkelt: Den av er som kontaktar banken intygar att den andre har sagt ja (muntlig fullmakt). Ni bestämmer om både ni föräldrar och barnet ska kunna använda kontot. Vid tecknandet av personliga tjänster på ett kontor, exempelvis bankkort och Mobilt BankID, behöver både du som förälder och barnet legitimera sig.

Behöver jag vara kund för att mitt barn ska kunna skaffa tjänsterna?

Nej. Om du som förälder inte är kund i Sparbanken Nord kan du besöka ett bankkontor så hjälper vi dig att skaffa tjänsterna till ditt barn.

  1. Kontakta oss

    Besök ett kontor för att låta barnet bli kund, öppna konto och beställa bankkort. Aktivera barns digitala tjänster kan förmyndare göra via sin Internetbank och App, läs mer under Aktivera tjänster.

    Om du som förälder är kund i Sparbanken Nord

    Besök ett bankkontor för att ansluta tjänster
    Ring 0771-23 00 23 för frågor och anslutning av vissa tjänster

    Om du som förälder inte är kund i Sparbanken Nord

    Besök ett bankkontor för att ansluta tjänster
    Ring 0771-23 00 23 för frågor

  2. Ladda ner

    Be ditt barn att ladda ner apparna för Mobilt SäkerhetsID/BankID och Swish samt appen för unga.

  3. Aktivera tjänster

    När barnet har blivit kund kan du hantera barnets digitala tjänster under Inställningar – Hantera tjänster- Hantera barns tjänster i din egen app. Du kan till exempel aktivera Mobilt SäkerhetsID/BankID och Swish. För Swish kan du dessutom välja om barnet ska kunna swisha till både privatpersoner och företag och hur mycket barnet ska kunna swisha.

Fullmakter för omyndiga

För att kunna ansluta banktjänster till dina barn som är under 18 år måste ni föräldrar vara överens om vilka tjänster barnen ska ha. Om inte båda kan besöka ett konto, samtidigt, krävs en skriftlig fullmakt. Ett annat alternativ är att du som är på plats skriftligt kan intyga den frånvarande förälderns muntliga fullmakt till att barnet får teckna tjänsten.

Du kan också ge en annan person fullmakt för omyndiga barnet, bortsett från er föräldrar. Det gäller såväl skriftlig som muntlig fullmakt.

Vanliga frågor om barns banktjänster

Hur öppnar jag mitt barns kort för internetköp?

1. Logga in i din internetbank
2. Klicka på Övriga tjänster
3. Klicka på Barns tjänster - välj Hantera internetköp

Hur skaffar mitt barn ID-kort?

Barn under 18 år kan ansöka om id-kort (identitetskort) hos Skatteverket eller hos Polisen.

Kan mitt barn ansluta till Apple Pay?

Ja, barn från 13 år kan ansluta till Apple Pay.
Så här ansluter sig barn 13-17 år till Apple Pay

Hur skaffar mitt barn Mobilt BankID för att kunna logga in till en myndighet?

Så beställer du Mobilt BankID till ditt barn

Vad är skillnaden mellan ett Mobilt säkerhetsID och ett Mobilt BankID?

Om BankID för unga och hur de fungerar

Mitt barn har ny mobil - hur gör jag?

Be barnet ladda ner apparna: BankID säkerhetsapp, Swish och Sparbanken Privat-appen på sin nya mobil. Du som förälder aktiverar tjänsterna i din egen app under menyn Övriga tjänster - Barns tjänster. Om barnet hade ett Mobilt BankID på sin gamla mobil så behöver du först spärra det gamla innan du beställer ett nytt.

Vad händer när du som barn fyller 18 år?

När du fyller 18 år får du kostnadsfritt en rad tjänster som gör ditt ekonomiska liv enklare. Du kan bland annat betala räkningar, föra över pengar till andras konton och öppna olika typer av sparanden. Du får också ett nytt bankkort som du kan handla fritt med på nätet samt ansluta till Apple Pay.
Nyckelkund ung